جام سوم _جرعه سوم
جرعه سوم: جایگاه و شرافت حائر حسینی
حائر شریف حسینی(علیه السلام) همانند حرم الهی و حرم پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) حکم فقهی خاص دارد که مسافر در آنجا میان قصر و اتمام اختیار دارد.
امامان اهل بیت(علیهم السلام) می کوشیدند نام و یاد کربلا را حفظ کنند, چنان که زمانی امام صادق(علیه السلام) بیمار شد و فرمود یکی از شیعیان ما را از سوی من اجیر کنید تا از مدینه به کربلا برود و کنار قبر شریف ابا عبدلله(علیه السلام) برایم دعا کند. آ ن شخص(اجیر شده) گفت انجام می دهم؛ ولی مگر نه این است که حضرت امام حسین(علیه السلام) و حضرت امام صادق(علیه السلام) هر دو اطاعتشان واجب است- یعنی هر دو امام معصوم اند- چرا باید آنجا دعا کرد؛ آن صحابی به سوی امام(علیه السلام) باز گشت و مطلب مذکور را از حضرت پرسید؛ امام صادق(علیه السلام) سخن او را درست خواند؛ لیکن فرمود آن صحابی نمی داند که خدا جاهایی دارد که دعا در آن ها پذیرفته می شود و قبر ستدالشهدا(علیه السلام) یکی از آن هاست: لکن ما عرف أنّ لله- سبحانه و تعالی- بقاعاً یستجاب فیها الدعاء فتلک البقعة من تلک البقاع…..
بر پایه برخی روایات, چند چیز از ویژگی های سالار شهیدان, حضرت امام حسین(علیه السلام) است: 1. امامت در ذریه او نهاده شده است. 2. شفا در تربت اوست. 3. دعا در جوار قبر مطهر آن حضرت مستجاب است.
یاد سپاری مهم
مطالب منقول مقاتل و موّرخان از زبان سیدالشهدا(علیه السلام) و دیگر معصومان و منتسبان هاشمی حضرت و یاران و دیگران دو دسته اند: 1. دارای سند معتبر: این قسم, خود می تواند دو گونه باشد: أ. دارای سند قطعی, در نتیجه اسنادش به طور قطعی محذوری ندارد. ب. دارای سند ظنّی که اگر با آموزه های دینی و حکم قطعی عقل تنافی نداشته باشد, اسنادش به شکل ظنّی مانعی ندارد, وگرنه باز گویی آن به صورت قطعی منع شرعی دارد.
2. بدون سند: این قسم نیز می تواند دو گونه باشد: أ. «زبان مقال» که مضمونش یا با آموزه های دین مبین اسلام و حکم قطعی عقل سازگار است, در نتیجه جنبه ی تأیید داشته و اسنادش به گونه ی ظنی محذوری ندارد؛ یا اینکه با مبانی دینی و عقل قطعی ناسازگار است, در نتیجه مایه ی وهن اسلام و جایگاه رفیع امامت است, از این رو اسنادش به هر شکلی شرعاً ممنوع است. ب. «زبان حال»؛ چه بدان تصریح شده یا نشده باشد: این قسم نیز دو گونه می تواند باشد؛ و در منع و جواز یادکردشان, شروط و حکم یادشده درباره ی «زبان قال» جاری است.