• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

همدردی مسئولان با زلزله‌زدگان در عرصه عمل و کمک با قوت ادامه یابد

24 آبان 1396 توسط موسسه آموزش عالي فاطمه الزهرا سطح 3 خوراسگان

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (سه‌شنبه) در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و تنی چند از مسئولان کشور با ابراز تأسف عمیق از حادثه بسیار تلخ زلزله کرمانشاه و با تقدیر از حضور مسئولان در مناطق زلزله‌زده و همدردی با مردم تأکید کردند: این همدردی‌ها باید در عرصه عمل و کمک به مردم با قوت ادامه پیدا کند تا از مشکلات و رنج مردم بکاهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به دادغدار شدن مردم کرمانشاه در این حادثه گفتند: ما در این غم با مردم دلاور و مرزبانان دلیر استان کرمانشاه شریک هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مصیبت و فقدان عزیزان تلخ و سخت است اما امیدواریم خداوند متعال سکینه و آرامش خود را بر دلهای خانواده‌های داغدار نازل، و چشمان آنان را به لطف و رحمت خود روشن کند.
ایشان، جاری‌شدن خون محبت و همیاری در رگهای جامعه اسلامی را از تأثیرات اینگونه حوادث دانستند و گفتند: این حوادث همه را به حضور در صحنه‌های همیاری وارد می‌کند و امیدواریم در اثر این محبت و برادری، برکات الهی شامل حال مردم دلاورِ سرزمین پهلوان‌پرور کرمانشاه و همه ملت ایران شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، حادثه تلخ اخیر را آزمایشی الهی و میدانی برای ادای وظیفه مسئولان برشمردند و افزودند: در این دو روز مسئولان از جمله رئیس‌جمهور محترم با حضور در میان مردم مصیبت‌زده با آنان همدردی کردند و امیدواریم این همدردی‌ها در عرصه عمل و کمک به مردم نیز با قوت ادامه یابد و از مشکلات و درد و رنج مردم با توجه به هوای سرد و در پیش‌بودن فصل دشوار سرما بکاهد.
در این جلسه، آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به تلاش همه دستگاهها در عملیات امداد و نجات و رسیدگی به حال مجروحان و بازماندگان حادثه، گفت: این حادثه برای ما یک امتحان و آزمایش است و از همه دستگاههایی که تلاش کرده و می‌کنند از جمله نیروهای مسلح که بسیار خوب وارد عمل شدند، تشکر می‌کنم.

                                                                                                         هفته نامه خبری افق حوزه،23آبانماه

 نظر دهید »

طبیب باید بخش مهمی ازعلم خودرا ازاخلاق بگیرد.

24 آبان 1396 توسط موسسه آموزش عالي فاطمه الزهرا سطح 3 خوراسگان

حضرت آیه الله جوادی آملی بیان داشتند: طب سنتی باید به معنای دقیق کلمه علمی بشود وصرف اینکه فلان گیاه برای درمان فلان بیماری است ،کافی نیست ؛باید بدانیم تامطلبی صددرصد علمی نباشد ،دینی نیز نخواهدبود.

به گزارش خبرگزاری  حوزه این مرجع تقلید،یکم آبان دردیدار محمدحسن طریقت منفردرئیس کمیسیون سلامت مجمع عالی بسیج که دربنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرار برگزارشد،بابیان این مطلب که اکثربیماریهای بشر،ریشه درپرخوری وبدخوری دارند،بیان داشتند:پرهیز ازپرخوری وبدخوری که ریشه اکثربیماریهای بشر است،به ادب دینی برمی گردد.دین فرمود تاگرسنه نشدیدغذانخورید وقبل ازسیرشدن دست از غذا بکشید،بنابراین رعایت اینگونه نکات بهداشتی می تواند،خارج ازنظام پزشکی وباارتقای سطح فهم دینی واخلاقی مردم حل شود.ایشان درادامه به مسئله طب سنتی واسلامی اشاره وتاکید کردند:طب سنتی باید به معنای دقیق کلمه علمی بشودوصرف اینکه فلان گیاه برای درمان فلان بیماری است ،کافی نیست ؛باید بدانیم تامطلبی صددرصد علمی نباشد ،دینی نیز نخواهدبود.

معظم له خاطرنشان کردند:دینی بودن علم ،به دینی بودن موضوع علم است لذا معیار دینی بودن طب به طبیب وبیماری وبیمارنیست،بلکه به فهم دقیق وعمیق موضوع ومسئله ابنا وابدان است. اگربفهمیم وباور کنیم که موضوع علم طب،فعل خداست قطعا این علم دینی خواهدبودحتی اگرپزشک وبیمار ،مسلمان نباشد.

این مرجع تقلید درپایان باتاکید برای اینکه طبیب باید بداندکه تاجرنیست وبیمار یک “انسان” است که موجوددی ابدی است ،ابرازداشتند:طبیب باید بخش مهمی ازعلم خودرا ازاخلاق بگیردوصرفا به آزمایشگاه موش وعلم تجربی تکیه نکند وتابیماری بیمار برای وی ثابت نشد ،نسخه تجویزنکندچراکه اگرپزشکی بدون شناخت بیماری وازروی آزمون وخطا داروتجویز کند ضامن خواهدبود،پزشکی که نتوانست بیماری را تشخیص دهد،بایدبگوید:من بیماری تورا نفهمیدم وبیماررابه طبیب دیگر ارجاع بدهد؛این می شود طب اسلامی.

                                                      ************************************************

                                                                                                         هفته نامه خبری افق حوزه، ش530، 8آبان

 

 نظر دهید »

قلب سلیم ،ملاک سعادت

23 آبان 1396 توسط موسسه آموزش عالي فاطمه الزهرا سطح 3 خوراسگان

خودسازی کار مشکل، اما کار لازمی است. اگر صفت رذیله‌ای بر دل کسی حکم‌فرما باشد،این شخص بالاخره عاقبت به‌ خیر نمی‌شود، یا مشکل است عاقبت به خیر شود. پروردگار عالم بعضی اوقات بنده‌ای را به‌خاطر قلب سلیمش دوست دارد ولو در حال حاضر عمل خوبی انجام نمی‌دهد، اما بعضی از بنده‌ها را خدا دوست ندارد ولو این‌که عملش را دوست دارد. توضیح این‌که اگر انسان سلامت نفس داشته باشد، خداوند چنین فردی را دوست دارد

ولو این‌که در حال حاضر گناه کار است، اما بالاخره آن سلامت نفسش او را نجات می‌دهد و عاقبت به خیر می‌شود. در مقابل بعضی افراد شقاوت اخلاقی دارند، صفت رذیله‌ای بر دلش حکم‌فرماست، خداوند این نوع افراد را دوست ندارد، ولو این‌که نماز شب هم می‌خواند، ولو نماز اول وقت هم می‌خواند زیرا آن صفت رذیله نمی‌گذارد این شخص عاقبت به خیر شود. آن تکبر و خودخواهی‌اش ناگهان طغیان می‌کند و تمام خیرات و اعمال نیکش را از بین می‌برد و ما از این موارد بسیار دیدیم.

 درس عبرت از کربلا

بنابراین اهمیت تزکیه نفس این‌جا معلوم می‌شود که چرا خداوند قبل از بیان آیه: «قد افلح من زکّها و قد خاب من دسّها»؛ این همه قسم و تأکید به کار می‌برد؛ سرّش این است که آن‌چه ملاک سعادت ابدی است، قلب سلیم و پاک است نه صرف اعمال عبادی. ولذا آیه دارد: «یوم لاینفع مال و لا بنون إلا من أتی الله بقلب سلیم» (شعراء/89). داستان کربلا را که مقداری بررسی کنیم می‌بینیم مسئله همین ‌طور بوده است. بعضی اوقات امام حسین علیه‌السلام چند بار می‌رود، دنبال یک کسی مثل زهیربن قین تا به زور اخلاقی و زور رو در بایستی او را به طرف خودش بکشاند، اما شب عاشورا بیش از هفتاد نفر را با رعایت اخلاق و خوشرویی بیرون می‌کند. آیا فکر کرده‌اید که چرا این‌جور می‌شود؟ قرآن از این آیات زیاد دارد که مردم را دو دسته می‌کند، می‌فرماید بعضی از مردم این‌طور هستند: «اذا سمعوا ما انزل الی الرسول تری اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحقّ»؛ (مائده/83) وقتی جذابیت حق او را می‌گیرد گریه شوق می‌کند، می‌گوید دنبال حق بودم و الحمدلله به حق رسیدم. قرآن یک ترسیم دیگری هم دارد می‌گوید: «اللّهمّ إن کان هذا هو الحقّ من عندک فامطر علینا حجارةً من السماء»؛ (انفال/32) این می‌گوید: ای کاش یک سنگی از آسمان بیاید نابود شوم و حق را نبینم. این مطالب یک پیام مشترکی دارند و آن این است که اگر حتی یک صفت رذیله‌ای بر دل فردی حکم‌فرما باشد، دیگر رستگار شدن برایش خیلی مشکل‌ می‌شود. دیگر نمی‌شود حرکت کرد، حالا هرچه ملا هم باشد. همان علمش حجاب اکبر می‌شود؛ «العلم حجاب الاکبر». این حجاب برای چه کسی ایجاد می‌شود؟ برای کسی که صفت رذیله داشته باشد. اگر آدم حسود باشد، با همان علمش، دنیا را یک‌دفعه به آتش می‌کشد. راستی این جنگ‌ها که الآن در کره زمین برپاست مگر آدم‌هایشان عالم نیستند؟ چرا هستند! اما این‌ها عالم ریاست‌طلب هستند، این‌ها عالم پول‌دوست هستند، لذا برای ریاست‌طلبی‌شان این بازی‌ها را در می‌آورند که هیچ بچه‌ای این بازی‌ها را نمی‌کند.

 داستان شیخ انصاری

این است که می‌گویند برای طلبه بالاترین واجبات خودسازی است. ما باید روی این مسئله خودسازی فکر بکنیم. روی همین حساب است که مرحوم شیخ انصاری وقتی روز چهارشنبه می‌شد به شاگردهایش می‌گفت: زنگار، دل ما را گرفته است، بیایید پای درس آقا سیدعلی شوشتری. دیگر اگر این‌ها نباشد، انسان لنگ است. قرآن با این همه آیات مسایل مختلف، می‌توان گفت که دو ثلثش مربوط به اخلاق است. تمام این قصه‌های قرآن اخلاق است. امام خمینی قدس‌سره یک وقت فرمودند: در قرآن آیه‌ای نداریم که رنگ اخلاقی نداشته باشد.

 معنای «فاخلع نعلیک»

مرحوم شیخ الرئیس در آخر اشارات آیه: «فاخلع نعلیک ‌إنّک بالواد المقدّس طوی»؛ (طه/12) را این‌طور معنا می‌کند که آقا قبل از هر چیز دل خود را پاک کن، قبل از هر چیز باید مجنون بشوی تا وارد صحنه سیر و سلوک شوی.

خلاصه حرف این است که ما اگر در تاریخ به‌خصوص تاریخ کربلا مطالعه و سیر کنیم می‌بینیم که اشخاصی مثل حربن یزید ریاحی به خاطر آن دل پاکش عاقبت به خیر شد.

همان وقتی هم که جلوی امام حسین علیه‌السلام را گرفته، نمازش را پشت سر امام حسین علیه‌السلام می‌خواند. وقتی امام حسین علیه‌السلام به او فرمود: «ثکلتک امّک»؛ عرض کرد که من نمی‌توانم به شما جسارت کنم. بالاخره این دل پاک در ظهر عاشورا، محقق کرد آن‌چه را که باید بکند. عمر سعد هم با آن همه سخنرانی‌ها و اتمام حجت‌ها کاری کرد که باید می‌کرد. برای این‌که ریاست‌طلبی در دل داشت. قرآن همین را می‌گوید، تاریخ همین را می‌گوید. ما طلبه‌ها باید صفت رذیله نداشتم باشیم، لااقل شعله‌ور نباشد تا ان‌شاءالله به مرور زمان صفت رذیله‌ ما ریشه‌کن بشود و درخت فضیلت غرس نماییم تا به مصداق آیه «مثل کلمة طیبة کشجرة طیبة»؛ میوه فضایل به بار آید تا هم برای خودمان و هم برای دیگران مفید باشد، ان‌شاءالله. خدایا! به حق مقربان درگاهت، به حق آن کسانی که سلامت نفس دارند، و علم اخلاق توفیق اخلاق عملی به همه ما عنایت بفرما.

 نظر دهید »

لعنت خدا برآمربمعروف وناهی عن المنکر

23 آبان 1396 توسط موسسه آموزش عالي فاطمه الزهرا سطح 3 خوراسگان

 

امیر المومنین علی(علیه االسلام)  فرمودند:

“لعن الله الامرین بالمعروف التارکین له والناهین عن المنکرالعاملین به،

خدالعنت کند آن مردمی راکه امر به معروف می کنند وخودشان برخلاف آن معروف عمل می کنند

وآن مردمی راکه نهی از منکر می کنند وخودشان همان منکراتی راکه نهی می کنند مرتکب می شوند.”

(نهج البلاغه ،خطبه 129)

یعنی آن امرین بمعروف وناهین عن المنکر ی که"التائبون “نیستند،"العابدون"نیستند،

“الحامدون"نیستند،"السائحون “نیستند ،"الراکعون"نیستند،"الساجدون"نیستند،

هنوز این منازل ومراحل راطی نکرده می خواهندآمربمعروف وناهی عن المنکر باشند .

خدا چنین مردمی رالعنت کند.(حماسه حسینی،ج1،شهیدمطهری،ص219)

 

 

 

 نظر دهید »

جستجو

موضوعات

  • همه
  • مناسبتها
  • فرهنگی
    • مسابقات
  • آموزش
  • پژوهش
  • حدیث عشق
  • شبهات
  • تسلیتها
  • عرض تبریک
  • کلام وحی
  • کلام بزرگان
  • درآیینه اخبار

آرشیو وبلاگ من

  • دی 1396 (3)
  • آبان 1396 (13)
  • مهر 1396 (2)
  • دی 1395 (62)
  • آذر 1395 (10)
  • آبان 1395 (23)
  • مهر 1395 (37)
  • بیشتر...
حدیث موضوعی

کاربران آنلاین

  • نورفشان
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • نورفشان
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ

اوقات شرعی

دریافت کد اوقات شرعی

ساعت

دریافت کد اوقات شرعی

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس