نقش رسانه های جمعی در شکل دهی فرهنگ اقتصادی
بسم الله الرحمن الرحیم
نقش رسانه های جمعی درشکل دهی فرهنگ اقتصادی
انسان همواره در طول حیات اجتماعی خود، از عوامل بی شماری تأثیر می پذیرد وهمین عوامل فرهنگ ارزشی ومورد قبول او را شکل می دهد؛ یکی از این عوامل ، وسایل ارتباط جمعی یا همان رسانه ها هستند. نقش بی دلیل رسانه های جمعی در فرهنگ سازی جامعه و نتایج حاصل از چنین نقشی، بر کسی پوشیده نیست. در دنیای مدرن امروز، ارائه الگوهای زندگی بوسیله رسانه ها، از دو جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی قابل تأمل است. فرهنگ اقتصادی مردم با توجه به تولیدات رسانه ای به صورت محسوس وتدریجی در حال تغییر می باشد. در همین راستا، رسالت رسانه های جمعی و وظیفه اصلی آن ها ایجاب می کند تا با تدوین برنامه هایی، فرهنگ صحیح اقتصاد اسلامی را در جامعه سبط و اشاعه دهند. آشنایی مخاطبان با مالکیت صحیح، کنترل صحیح ومنطقی بر مصرف و مدیریت کارآمد درآمدها، به نمایش گذاشتن رفاه عمومی در کنار نمایش مظاهر دینی، تقویت روحیه خودباوری و استقلال اقتصادی از دیگر وظایف آن ها در شکل دهی فرهنگ اقتصادی مردم می باشد.
کلید واژه: نقش-رسانه-فرهنگ-اقتصاد-
مقدمه
بیشتر از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی واستقرار آن می گذرد، انقلابی که به تعبیر بزرگان بیش از آن که سیاسی باشد فرهنگی بود. در این مدت تمامی رسانه های ارتباط جمعی مروج اسلام و مبلغ ارزش های اسلامی بوده و هستند. بررسی وضعیت فرهنگی، اجتماعی جوامع در شرایطی مانند امروز، که سیستم ارتباط جمعی بدون اغراق، هیچ گونه حریم خصوصی را برای هیچ کس مصون نگاه نداشته است، از چنان پیچیدگی و ابعاد ژرفی برخوردار است که اجازه ساده انگاری و کاربرد اندیشه های کلیشه ای را برنمی تابد. نقش بی دلیل رسانه های جمعی در فرهنگ سازی جامعه و نتایج حاصله از چنین نقشی بر هیچ کسی پوشیده نیست، بدون آشنایی با شرایط جهان و اوضاع جدید، بدون شناخت جاذبه هایی که درمنظر و مرآی نسل امروز قرار دارد و بدون بهره گیری از علوم پرورشی و ظرافت های جامعه شناختی و روانشناسی تعلیم و تربیت، چگونه می توان فرهنگ اصیل را شناخت و آن را عرضه کرد. به همین جهت در اولین گام سعی گردیده تا این وسایل ارتباط جمعی معرفی گردد و سپس به نقش و تأثیر آن ها در شکل دهی فرهنگ اقتصادی جامعه اسلامی پرداخته شده است.